Metod att ta in omvärlden i nulägesanalys

Detta är en metod för användning av trend- och omvärldsanalysen som grund för nulägesanalys i affärs- och verksamhetsplanering när planeringshorisonten är kortare. Den erbjuder ett systematiskt sätt att identifiera och bedöma omvärldsutmaningar i nutiden och vad som är troligt de närmaste åren. Metoden är en vidareutveckling av beprövade arbetssätt. Den har ursprungligen tagits fram av Helsingborgshem, som på ett enkelt sätt översätter trend- och omvärldsanalysen i planeringsarbetet.

  • Användning:
    För att få in omvärlden i nulägesanalys för planering med en tidshorisont på 0-4 år.
  • Målgrupp:
    Förvaltnings- och bolagsledningar samt processledare och specialister nära ledningen.
  • Ladda ner metodstödet: Metod-att-ta-in-omvarlden (Powerpoint).

Metoden erbjuder ett effektivt sätt att omsätta de trender och samhällsförändringar som beskrivs i brännpunkterna i omvärldsutmaningar för verksamheten. Den gör det möjligt för ledningsgrupper, styrelser och nämnder att bedöma utmaningarnas relevans för uppdraget och vilka resurser som krävs för att möta dem. Resultatet blir ett genomtänkt och avstämt underlag till grund för affärs- och verksamhetsplaner. Samtidigt kan delar av metoden med fördel användas för att utarbeta underlag till nulägeskoll på avdelnings- och enhetsnivå.

Här hittar du ett stödmaterial som beskriver metoden i detalj och hjälper dig att genomföra dess olika steg. Startpunkten bör vara en dialog mellan dig som arbetar med verksamhetsplanering och dig som är förvaltnings- eller bolagschef där ni gemensamt går igenom förutsättningarna för arbetet.

Materialet består av en powerpoint som innehåller både handledarstöd för dig som arbetar med verksamhetsplanering samt verktyg, mallar och praktiska exempel att använda eller inspireras av i olika moment.